Projekt - inne

Gasolutrustningen

Båten är utrustad med vattenburen värme som ursprungligen hade en Aga gasolpanna samt en Upo spis med ugn,  Efter flyttningen till Finland:

- gasoltubens kopplingar, slang och reducerventilen byttes ut mot i Finland godkända modeller; de svenska 6 kg Aga gasoltuberna byttes ut mot motsvarande finska (densamma tub, med invändig vs. utvändig vänstergänga..); läckdetektoren läckte och byttes ut; en Alde GaSafe gasol larm installerades.

Sen skall installationen godkännas av en auktoriserad inspektör.

Kompressor till kylboxen

Kylboxen i kartbordet fick en Isotherm ASU kylkompressor. Monteringen var enkelt då kylvätskan är pre-laddad i systemet. Kompressoren fick ett eget batteri på 75 Ah, som visade sig vara för litet; den skulle behöva en solpanel e.d. som extra stöd.

Ny trappa

Varvet tillverkade nya trappaor till kajutan, av samma typ som de nyare Wasa båtarna använder..

Gsm telefonen

Ett bilmonteringsstativ CARK-111 används för en fast installation av Nokia 6250 gsm-telefon. Den är kopplad till en extern gsm/vhf kombiantenna, som är monterad i masttoppen. Stativet har också en separat lur.

Nu när 6250 ej mera tillverkas, har jag ett problem: var finns det en ny GSM-apparat med anslutning till en extern antenn.

Sugtömning för septitanken

Sugtömningsmunstycket hade varit enkelt att koppla till septitanken, om utrymmet hade varit lite större. Men installationen är nu gjord.

Jag kopplade en Wema nivåmätare till tanken och monterade för ändamålet gjorda slangar till hela systemet. De gamla enkla plastslangarna läckte skitlukt i hela förpiken.

Lack- och fanerarbeten

De lackade ytorna i kabinen fick 2...3 lager av lack till.

Teakdelarna i sittbrunnen fick två lager av epoxy och tre lager av lack på sig. Faneret på sittbrunnsbänkarna hade börjat ruttna på flere ställen. De byttes ut; de nya fick två lager av epoxy och tre lager av lack på sig.

Ny värmare

Efter 30 år började Aga-gasolpannan krångla. Jag bytte den ut mot den mindsta Glembring brännoljapannan. Den nya pannan använder ännu Aga skorstenen med 'balanced draft' takgenomföring. Samtidigt monterade jag en liten cirkulationspump samt en värmeväxlare för motorkylsystemet i radiatorkretsen. Efter en del 'trouble shooting' fungerar systemet ok med lågeffekt.

Den gamla gasolledningen från aktern till förpiken kommer att nyttjas för att mata diesel från huvudtank till värmarens dagtank.

El-installationer

 Den ursprungliga 12V installationen är OK med alla ledningarna i skyddrör. Ledningarna är inte förtennade så att de börjar vara korroderade. Vad senare ägare har lagt till är en enda röra.. Detta skall åtgärdas; hela 12V systemet skall bytas ut..

 

Trappan

 

Ny och gammal värmare

Tillbaka: Wasa55 | Home page