|
|||
|
Wasa
55
on lähinnä 55m2 saaristoristeilijästä kehitelty vene: pitkä ja
solakka, kohtuullinen purjepinta-ala, kevyehkö kokoisekseen, kaariprofiili
klassinen viinilasi ja puolet painosta kölissä.
Rungon
muodot, kuten monella saaristoristeilijälläkin, ovat Harry Beckerin
kynästä vuodelta 1974: vauhtia haettiin silloin vielä ensisijaisesti
vesilinjan pituudella. Veneen perusajatus sekä kansirakenne ja sisätilat
on Leif Ängermarkin, joka myös kilpaili veneellä aktiivisesti ja hyvällä
menestyksellä. Wasa
55:a voi kuitenkin luonnehtia pikemmin nopeaksi cruiseriksi kuin
raaseriksi. Suunnittelun tavoitteena oli tehdä mittasäännöistä riippumaton
nopea vene, joka on avomerikelpoinen, purjehdittavissa yksinkin ja jossa
on sisällä seisomakorkeus. Päämitat:
pituus 13.5 m; leveys 2.55 m ; syväys 1.95 m; Purjepinta-alat: iso 33
m2, fokka 22 m2, spinnu 100 m2 ; Paino
5.500 kg. Kansiratkaisulle
tyypillistä ovat puhdas etutäkki ja matala kansirakenne, jonka yli näkee
hyvin. Istuinlaatikon takana on takakajuutta ja aivan perässä takatäkki,
joka on matkalla hyvä auringonottopaikka. Sisustusratkaisuista antaa parhaan kuvan oheinen piirros ja muutama valokuva. Kapeassa veneessä vaihtoehdot ovat rajalliset. Lähinnä valintoja olivat alas laskettavat pullman-vuoteet tai L-sohva salongissa sekä pentterin eri versiot. Itserakennetuissa veneissä on sitten enemmän versioita, jopa sauna. Sisällä
salongissa on seisomakorkeus, muualla saa pitkän miehen niska jo vähän
taipua. Saaristoristeilijätyyliin vieraskamari on sitlooran takana; siellä
on lähinnä istumakorkeus. Purjehduspuolella
s/y My Way tarjoaa seuraavaa: - 7/8
-takila; kölille tuetun Selden-maston korkeus 17 m. alkaa olla
paljonlaisesti muutamia saariston siltoja ajatellen -
läpilatoitettu isopurje; ison ja spinnun nostin takana, rullafokan
nostimet mastolla; puomi aika alhaalla. -
Kesällä 2010 asensin keulapurjeelle Hoyt-puomin ja keulaan pikku
pukspröötin, jossa on paikka rulla-genaakkerille. Aikaisemmin
keularullalla oli useimmiten G3 keski- ja kovia tuulia varten;
alarekisterissä tarvittiin jo G2, että vauhti pysyi yllä.
-
barduunan plokit vaanivat ruorimiehen päänuppia sitlooran takana, mutta
barduunoita tarvitaan vasta kovemmalla tuulella. -
peräsimen edessä on puolikas skegiä. Pinnaohjaus antaa hyvän tuntuman ja
sopii veneeseen. Moni
Wasa 55 on tehty 'rakennussarjana': Wasa
Yachts
vuokrasi muotit ja tilan asiakkaan käyttöön ja auttoi lasikuitutöissä,
toimitti esivalmisteltuja puuosasarjoja jne. Sisustuksen detaljit ja
viimeistely olivat paljolti rakentajan vastuulla, mikä piti hinnan
silloiseenkin tasoon erittäin kohtuullisena. Jälki
sitten riippui taas tekijästä. 'MyWay':n rakentaja ja ensimmäinen omistaja
Viking Larsson teki veneen perheineen vv. 77..79. Viking oli SAS:n pilotti
ja pedantti mies, mikä näkyy mm. sähkötöiden putkituksissa, sekä ilmeisen
tykästynyt puutöihin. Pian
parinkymmenen purjehduskesän perusteella voi Wasa 55:sta sanoa
vaikka että: -
solakka vene purjehtii hyvin, kuten tiedetään. Vesilinjan pituus antaa
mukavasti helppoa vauhtia. -
tilaa on kahdelle hengelle hulppeasti, neljälle reilusti ja kuudellekin
vielä riittävästi. Tästä kai johtuu, että tavaraa tulee mukaan aina
liikaa. -
13.5 m ja 55 m2 alkavat käytännössä olla yksin purjehtimisen
rajoilla: manööverit pitää suunnitella huolella, ja silti tulee joskus
kiire - saaristoristeilijän tapaan turkin 25o kallistukseen pitää tottua ja 40o nojaa on ymmärrettävä; vastaavasti tuulenpuuskiin ei liity mitään dramatiikkaa, broachauksia tai käsistä karkaamisia -
vapaasti ankkuroituneena vene pitkä runko ja eväköli johtavat heijaamiseen
ankkuriköyden päässä; tarvitaan tilaa ja hyvä
ankkuri -
vanhoissa veneissä on aina jotain laitettavaa. Tällaista venettä ei tule
hankkia, ellei pidä askartelusta… Wasa
55:ia on tehty 67 kpl; viimeisin purjenumero on tietoni mukaan S-69
vuodelta ' 84. Wasa55 Klubbenin sivuilla on eri veneistä hyvä katsaus.
W55:t tuntuvat viipyvän perheissään pitkään: tämän tyyppisillä veneillä on
oma kannattajakuntansa, ja toisaalta on aika vaikeaa saada kohtuurahalla
purjehdusmielessä tämän enempää venettä.. | ||
|
|||
Varhaisen version layout-kuva |
|||
Brosyyri (se) | |||
Veneenrakentajan
aika ja harrastus on riittänyt vitriinin tekemiseen ja nimikoitujen lasien
hankintaan.. |
|||
Kippari mielipaikallaan. |
|||
Muita
Wasa 55 siteja: |
|||
| |||