Wasa 55 - purjehtijan vene                    

 

       Söderskär kesällä 2005

 

Wasa 55 on lähinnä 55m2 saaristoristeilijästä kehitelty vene: pitkä ja solakka, kohtuullinen purjepinta-ala, kevyehkö kokoisekseen, kaariprofiili klassinen viinilasi ja puolet painosta kölissä.

Rungon muodot, kuten monella saaristoristeilijälläkin, ovat Harry Beckerin kynästä vuodelta 1974: vauhtia haettiin silloin vielä ensisijaisesti vesilinjan pituudella. Veneen perusajatus sekä kansirakenne ja sisätilat on Leif Ängermarkin, joka myös kilpaili veneellä aktiivisesti ja hyvällä menestyksellä.

Wasa 55:a voi kuitenkin luonnehtia pikemmin nopeaksi cruiseriksi kuin raaseriksi. Suunnittelun tavoitteena oli tehdä mittasäännöistä riippumaton nopea vene, joka on avomerikelpoinen, purjehdittavissa yksinkin ja jossa on sisällä seisomakorkeus. 

Päämitat: pituus 13.5 m; leveys 2.55 m ; syväys 1.95 m; Purjepinta-alat: iso 33 m2, fokka 22 m2, spinnu 100 m2 ; Paino 5.500 kg.

Kansiratkaisulle tyypillistä ovat puhdas etutäkki ja matala kansirakenne, jonka yli näkee hyvin. Istuinlaatikon takana on takakajuutta ja aivan perässä takatäkki, joka on matkalla hyvä auringonottopaikka.

 

Sisustusratkaisuista antaa parhaan kuvan oheinen piirros ja muutama valokuva. Kapeassa veneessä vaihtoehdot ovat rajalliset. Lähinnä valintoja olivat alas laskettavat pullman-vuoteet tai L-sohva salongissa sekä pentterin eri versiot. Itserakennetuissa veneissä on sitten enemmän versioita, jopa sauna.

Sisällä salongissa on seisomakorkeus, muualla saa pitkän miehen niska jo vähän taipua. Saaristoristeilijätyyliin vieraskamari on sitlooran takana; siellä on lähinnä istumakorkeus.

 

Purjehduspuolella s/y My Way tarjoaa seuraavaa:

- 7/8 -takila; kölille tuetun Selden-maston korkeus 17 m. alkaa olla paljonlaisesti muutamia saariston siltoja ajatellen

- läpilatoitettu isopurje; ison ja spinnun nostin takana, rullafokan nostimet mastolla; puomi aika alhaalla.

- Kesällä 2010 asensin keulapurjeelle Hoyt-puomin ja keulaan pikku pukspröötin, jossa on paikka rulla-genaakkerille. Aikaisemmin keularullalla oli useimmiten G3 keski- ja kovia tuulia varten; alarekisterissä tarvittiin jo G2, että vauhti pysyi yllä.

- barduunan plokit vaanivat ruorimiehen päänuppia sitlooran takana, mutta barduunoita tarvitaan vasta kovemmalla tuulella.

- peräsimen edessä on puolikas skegiä. Pinnaohjaus antaa hyvän tuntuman ja sopii veneeseen. 

 

Moni Wasa 55 on tehty 'rakennussarjana': Wasa Yachts vuokrasi muotit ja tilan asiakkaan käyttöön ja auttoi lasikuitutöissä, toimitti esivalmisteltuja puuosasarjoja jne. Sisustuksen detaljit ja viimeistely olivat paljolti rakentajan vastuulla, mikä piti hinnan silloiseenkin tasoon erittäin kohtuullisena.

Jälki sitten riippui taas tekijästä. 'MyWay':n rakentaja ja ensimmäinen omistaja Viking Larsson teki veneen perheineen vv. 77..79. Viking oli SAS:n pilotti ja pedantti mies, mikä näkyy mm. sähkötöiden putkituksissa, sekä ilmeisen tykästynyt puutöihin.

 

Pian parinkymmenen purjehduskesän  perusteella voi Wasa 55:sta sanoa vaikka että:

- solakka vene purjehtii hyvin, kuten tiedetään. Vesilinjan pituus antaa mukavasti helppoa vauhtia.

- tilaa on kahdelle hengelle hulppeasti, neljälle reilusti ja kuudellekin vielä riittävästi. Tästä kai johtuu, että tavaraa tulee mukaan aina liikaa.

- 13.5 m ja 55 m2 alkavat käytännössä olla yksin purjehtimisen rajoilla: manööverit pitää suunnitella huolella, ja silti tulee joskus kiire

- saaristoristeilijän tapaan turkin 25o kallistukseen pitää tottua ja 40o nojaa on ymmärrettävä; vastaavasti tuulenpuuskiin ei liity mitään dramatiikkaa, broachauksia tai käsistä karkaamisia

- vapaasti ankkuroituneena vene pitkä runko ja eväköli johtavat heijaamiseen ankkuriköyden päässä; tarvitaan tilaa ja hyvä ankkuri

- vanhoissa veneissä on aina jotain laitettavaa. Tällaista venettä ei tule hankkia, ellei pidä askartelusta…

 

Wasa 55:ia on tehty 67 kpl; viimeisin purjenumero on tietoni mukaan S-69 vuodelta ' 84. Wasa55 Klubbenin sivuilla on eri veneistä hyvä katsaus. W55:t tuntuvat viipyvän perheissään pitkään: tämän tyyppisillä veneillä on oma kannattajakuntansa, ja toisaalta on aika vaikeaa saada kohtuurahalla purjehdusmielessä tämän enempää venettä..

 

 

 

 

 

Varhaisen version layout-kuva

Linkki: Kuvia

Testien kertomaa

Lokikirjasta

Brosyyri (se)

 

Veneenrakentajan aika ja harrastus on riittänyt vitriinin tekemiseen ja nimikoitujen lasien hankintaan..

Muutostöitä - ulkona

Muutostöitä - sisällä

Kippari mielipaikallaan.

Muita Wasa 55 siteja:

Veneen osto Ruotsista

Reklamaation hoitaminen

Kotisivu | Eka | Senorita Helmsman