|
Moottorin asennus |
||
Koska kaikkea täytyy kokeilla, päätin asentaa moottorin itse. Esiasennettu vetolaite taas irti ja kahteen osaan, moottori Hiabin nokassa suoraan veneeseen sisälle muutaman 2x4-pätkän päälle ja työt käyntiin. Valmistelut: Jouduin vetämään konetilassa kulkevan lämppärin toisen ilmaletkun uutta tietä. Nyt puhallus ohjautuu pistopunkan jalkopäähän. Pakkosyöttö- ja pysäytysvaijerit poistin; Beta 10:ssa on pysäytysrele. (Pysäytysvaijerin ehkä olisi voinut jättää varalle.) Moottorinohjauspanelille tein vanerista ‘välipalan’, jolla sen saa istutettua MD5:n panelin jättämään reikään jotakuinkin siististi. Uusi ohjauskaapelinippu meni vanhaa reittiä paikalleen. Paria reikää jouduin vähän avartamaan, että kaapelin plugi mahtui lävitse. Polttoainetankkiin pitää vetää paluujohto moottorilta: liitin sen tankin huohotinletkun juureen T-nipalla. Uusin myös imupuolen letkun. Samalla voi puhdistaa polttoainetankin pohjalle kertyneestä roskasta. Vanha pakoputki sopi sellaisenaan, koska Beta 10:n pakoputki tulee lähes samaan paikkaan kuin MD5:ssa mutta on 5 mm paksumpi. Laitoin liitokseksi päälle 30 cm vähän paksumpaa letkua tuplakiristimillä. Pakokanavisto muuten jäi entiselleen. Moottorin joustintassuja varten jouduin valmistelemaan lattaraudasta kummallekin puolelle n. 5x15 cm sovitepalat, joissa oli reiät vanhaan moottoripetiin ja uuden moottorin vaimennintassuille. Sovitteita saattaa saada jostain valmiina, mutta en ryhtynyt etsiskelemään. Tein pahvista sabluunat reikien paikoista, poralla reiät lattoihin, sinkkimaalia päälle ja rosteripulteilla paikoilleen. Vetolaitteen kaulusrenkaan olin talvella hiekkapuhalluttanut ja maalannut sinkkimaalilla. Vetolaitteen kauluskumitiiviste vaihdettiin uuteen. Uusin samantien myös vetolaitteen takana olevan vaimenninkumi-tyynyn (Pencentra otti 1150 mk mokomasta kumimutikasta!). Moottorista irrotin vesipumpun ja lämmönvaihtimen välisen putken ja laitoin tilalle kumiletkut, jotka menevät laponestoventtiilille. Ostin uuden venttiilin - V-P -moottorien käyttämä malli – joka sopii käytettävään 19 mm vesiletkuun. Moottori meni poteroonsa pienellä äheltämisellä melko helposti. Tilaa riittää niukka naukka joka puolella; öljytikun ulosvetotila tosin on rajoilla. Moottorin oma öljyntyhjennyspumppu on tarpeen, sillä öljypohjan alla olevaan proppuun ei pääse käsiksi! Sitten vetolaitteen alaosa reikäänsä moottoripetiin, kumikaulus ja kaulusrengas kohdalleen vetolaitteen asennusohjeen mukaan. Vetolaitteen yläosan moottorille menevään akseliin vähän vaseliinia, vetolaitteen nosto huulille moottorin sovitteeseen, akselin sovitus moottorin vetolevyn rihlauksiin ja vetolaitteen yläosa varovasti kiinnityspulteilla ristiin kiristellen ja välillä pyöritellen paikalleen. Kiinnityspultteihin ensin pikku tipat Loctitea. Vetolaitteen ylä- ja alaosa yhdistetään sitten tutun kaavan mukaan. Muistakaa tiivistemassa (Hermetitea, Permatexia tai vast.) paljekumin keskelle jäävään sisempään, vesi-ja öljytilan väliseen huullettuun liitokseen; pelkkä uusi o-rengas ei riitä (enpä kerro, mistä tiedän..)! Paljekumiin itseensä ei laiteta mitään liimaa. Muutaman harjoituskerran jälkeen vetolaitteen asennus on sellainen 2..3 hr urakka yksin tehtynä; kaverin kanssa vähän enemmän. Moottorin etupään vaimennintassujen kiinnittäminen huoltoluukkujen kautta vaati lievää akrobatiaa ja hylsysarjan jatkovarsia. Käyttösähköpuoli kytketään suoraan MD5:sta vapaaksi jääneisiin kahteen kohtaan: + ja - . Myös Beta 10:ssa on tuttuun tapaan koneella oma 40A pääsulake. Ohjauspanelista tuleva kaapelinippu liitetään koneeseen valmiilla pistokkeella. Kaasuvaijerin liikerata MD5:ssa on pidempi kuin Beta 10:ssa, joten Beta 10:n syöttöpumpun kaasuvipuun piti laittaa pieni jatke. V-P:n moottorinohjauslaitteelta tuleva kaasuvaijeri tekee kiepin taaksepäin ja vaijerin kuori istui melkein suoraan paikalleen Beta 10:ssa olevaan kiinnikkeeseen. Vaijeriin piti laittaa 10 cm pidennys. Jäähdystysvesiletku tulee vetolaitteen ventiililtä moottorin etupäähän pumpulle. Pumpun letku on 19 mm, sulkuventtiilin vanha liitin 16 mm, joten sulkuventtiilin voisi vaihtaa 19 mm:seksi. Jäähdytysveden virtaus tuntuu kyllä riittävän pienemmästäkin reiästä. Vaihdevaijeri takaisin paikalleen, öljyt moottoriin JA vetolaitteeseen, löpöä tankkiin, polttoaineputkiston ilmaus, ja siinä se on. Yhden kesän kokemukset: Moottori on Senoritaan sopiva:
Vuosihuoltotyöt vaativat akrobatiaa: ( Senoritassa moottori on sitlooran alla 'takaperin')
Kaiken kaikkiaan olin tyytyväinen Beta 10:n toimintaan ja asennuksen onnistumiseen. |
|||
|
|||
Muista: Vetolaitteen keskellä oleva O-rengas (osa 31) tarvii tiivistetahnaa avukseen |
|||
Muista myös täyttää öljy vetolaitteeseen. |
|||
|
|||